18 نوامبر 2021- سکته مغزی و زوال عقل، نگرانی های جدی سلامتی هستند که منجر به بارهای سلامتی و اجتماعی- اقتصادی قابل توجهی در سراسر جهان می شوند. نقش قهوه و چای در ایجاد سکته مغزی و زوال عقل توسط مطالعات بسیاری در گذشته گزارش شده است. با این حال، ارتباط بین مصرف قهوه و چای و خطر سکته مغزی، زوال عقل و زوال عقل پس از سکته مغزی، به خوبی شناخته نشده است.

اخیراً گروهی از محققان دانشگاه پزشکی تیانجین تأثیر قهوه و چای را به طور جداگانه و به صورت ترکیبی، بر خطر سکته مغزی و زوال عقل بررسی کردند.

در یک مطالعه کوهورت آینده‌نگر، 365682 فرد از بیوبانک بریتانیا در سنین 50 تا 74 سال، شرکت کردند. این افراد از سال 2006 تا 2010 به این مطالعه پیوستند و تا سال 2020 پیگیری شدند.

از مدل‌های مخاطرات متناسب کاکس[1]، برای تخمین ارتباط بین مصرف قهوه/چای و میزان سکته مغزی و زوال عقل، پس از تنظیم سن، جنس، قومیت، درآمد، صلاحیت، شاخص توده بدنی (BMI)، وضعیت الکل و سیگار، فعالیت بدنی، عادات غذایی، لیپوپروتئین های با چگالی بالا و کم (HDL و LDL)، مصرف نوشیدنی های شیرین و سابقه سرطان، دیابت، بیماری شریانی قلبی عروقی (CAD) و فشار خون بالا، استفاده شد.

یافته های کلیدی

میزان مصرف قهوه و چای همه ی افراد شرکت کننده در ابتدای تحقیق پرسیده شد. یک پیگیری متوسط ​​11.4 ساله برای سکته ی مغزی و زوال عقل جدید، نشان داد که 10053 شرکت کننده به سکته مغزی و 5079 شرکت کننده به زوال عقل مبتلا شدند.

قهوه و چای ارتباط غیرخطی با سکته مغزی و زوال عقل نشان دادند. به طور خاص، مصرف دو تا سه فنجان قهوه در روز یا مصرف سه تا پنج فنجان چای در روز یا مصرف ترکیبی چهار تا شش فنجان از قهوه و چای در روز با کمترین نسبت خطر (HR) برای سکته مغزی و زوال عقل مرتبط بود.

در مقایسه با افرادی که قهوه یا چای نمی‌نوشیدند، خطر سکته مغزی و خطر زوال عقل در میان افرادی که دو تا سه فنجان قهوه و دو تا سه فنجان چای در روز می‌نوشیدند، به ترتیب 32 درصد و 28 درصد کاهش داشت. علاوه بر این، مصرف ترکیبی قهوه و چای با کاهش خطر سکته مغزی ایسکمیک و زوال عقل عروقی، مرتبط بود.

مصرف ترکیبی این نوشیدنی ها همچنین با کاهش خطر زوال عقل پس از سکته مغزی همراه بود و کمترین خطر در افرادی که روزانه سه تا شش فنجان قهوه و چای مصرف می کردند، مشاهده شد.

مکانیسم های اساسی نقش محافظتی قهوه و چای

چندین مکانیسم ممکن است اثر محافظتی ظاهری مصرف قهوه و چای را بر سکته مغزی و زوال عقل توضیح دهد. قهوه حاوی کافئین، فنولیک و سایر ترکیبات زیست فعال است که اثرات مفیدی بر سلامتی دارند. به طور مشابه، چای از کافئین، فلاونوئیدها و پلی فنول های کاتچین تشکیل شده است که همه آنها عملکردهای محافظت کننده ی عصبی از جمله ضد التهاب، ضد استرس آنتی اکسیدانی، مهار تجمع آمیلوئید بتا و ضد آپوپتوز را نشان می دهند.

نقش محافظتی ترکیبی این دو نوشیدنی، ممکن است به دلیل مزایای ترکیبی آنتی اکسیدان های مختلف و محتویات بیولوژیکی مفید در این نوشیدنی ها باشد. پلی فنول های موجود در قهوه و چای، حاوی اسیدهای هیدروکسی سینامیک و کاتچین ها هستند که دارای مزایای بالقوه ای مانند افزایش عملکرد اندوتلیال، ضد التهاب و ضد مقاومت به انسولین هستند.

این عوامل ممکن است اثر محافظتی ترکیبی بر پاتوژنز سکته مغزی و زوال عقل داشته باشند. مصرف قهوه و چای نیز ممکن است به طور مشترک فعال سازی سیتوکین را تعدیل کند.

پیامدها و محدودیت ها

یافته های این مطالعه یک رابطه ی بالقوه مفید بین مصرف چای و قهوه و خطر زوال عقل، سکته مغزی و زوال عقل پس از سکته را نشان می دهد. این مشاهدات ممکن است برای پزشکانی که بر پیشگیری و درمان سکته مغزی، زوال عقل و زوال عقل پس از سکته تمرکز دارند، جالب و مفید باشد.

محدودیت این مطالعه این بود که مصرف قهوه و چای در ابتدای مطالعه به صورت خود گزارشی، ثبت شد که ممکن است بازتاب دقیقی از الگوهای مصرف طولانی مدت این افراد نباشد. همچنین، عوامل مخدوش‌کننده ی اندازه‌گیری نشده در مطالعات مشاهده‌ای ممکن است منجر به تخمین‌هایی شود که تحت تاثیر بایاس یا سوگیری هستند. علاوه بر این، همه شرکت‌کنندگان از بیوبانک بریتانیا بودند که نماینده کل جمعیت بریتانیا هستند نه سایر کشورها.

نتیجه گیری

یافته های فعلی نشان می دهد که نوشیدن چای و قهوه به طور جداگانه یا ترکیبی، با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است. مصرف قهوه به تنهایی یا همراه با چای با کاهش خطر زوال عقل پس از سکته، همراه بود.

اگرچه این یافته‌ها ارتباط بین مصرف قهوه و چای و خطر سکته مغزی و زوال عقل را نشان می‌دهند، اما مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این اطلاعات می‌تواند به بهبود پیامدهای سکته مغزی و زوال عقل در محیط بالینی کمک کند، مورد نیاز است. آزمایشات بالینی بیشتری در مورد مداخلات سبک زندگی مورد نیاز است تا مشخص شود آیا ارتباط مشاهده شده بین مصرف قهوه/چای با خطر سکته مغزی و زوال عقل علیتی است یا خیر. تأثیر تغییرات مصرف چای و قهوه در طول زمان بر خطر سکته مغزی و زوال عقل نیز باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211118/Tea-and-coffee-consumption-associated-with-lower-risk-of-stroke-and-dementia.aspx

 



[1] Cox proportional hazards models